MIN FÖRSTA MATLÅDA

matlåda matlåda1 matlåda2Min första matlåda är gjord. Inget komplicerat, lätt och snabbt tillagat.

  • Nötfärs 10%
  • kvarngryn (ny favorit)
  • gurka, tomat & sallad

Tillagning:

  • koka upp kvarngrynen
  • blanda nötfärs med lök och krydda, jag tog paprikakrydda, ni kan även tillsätta ägg, paprika, svamp mm.
  • stek på först högvärme och sänk sedan och så blanda jag i grill och kebab sås väldigt kalorisnål sås så tar man två matskedar ger det väldigt lite kalorier och färsen får en helt annan smak. 10p
  • släng in grönsaker efter vad du gillar.
  • FÄRDIGT!

jag stekte extra köttfärs så jag har till min matlåda imorgon också. Väldigt nytt för mig att börja göra matlådor, jag gjorde knappt det på dieten ens hehe.. men med en god planering så går allt! /E

 

MIN KOST.

Igår gjorde jag ju min första matshopping, det är inte alls lätt nu i början att veta hur man ska handla, hur mycket osv. Vill försöka veckohandla så man slipper alla småutgifter hela tiden som är så onödiga och som oftast bidrar till en himla massa extra pengar.

Jag och mergim har nu bestämt att från och med idag så börjar vårt ”nya” liv. Det har varit sommar och grejer och kosten har man skött lite halvdant men nu börjar det. 1 september och detta ska bli sjukt roligt. Ett riktigt grym offseason, improvementseason men bra och näringsrik mat. Kommer lägga upp ett schema som jag visar er i veckan :D

Min kost kommer bestå av:

PROTEINKÄLLOR

  • kyckling, lax, nötfärs 10%, keso, ägg, kalkon, one whey

KOLHYDRATER:

  • Vitt ris, brunt ris, potatis, havregryn, matvete, knäckebrö, banan

FETT

  • jordnötsmör, ägg, avocado, frön

ÖVRIGT:

  • broccoli, grönsaker, svamp, felix stevia ketchup, grill och kebab sås (i min kycklinggryta) ska visa senare. 

Ja min kost kommer helt enkelt bestå av det ovanstående som jag nämnt och det ska bli otroligt spännande. Mängden kommer varieras beroende på vilken muskel som ska tränas mm.  Vi får hoppas på en grym utveckling men det krävs ju hårt arbete bland vikterna också. Tillsammans klarar vi det!

diet diet1 diet2Här har ni dagens frukost, min första frukost i mitt nya hem, solen skiner och jag har tv4 i bakgrunden lite som hemma.

  • Keso med frön, hallon och jordnötsmör.
  • omelett 2 hela ägg, 1 dl äggvita

NU ÄR JAG EN GÖTEBORGARE

Sådär, familjen har lämnat av mig och jag är nu officiellt inflyttad i Göteborg. Jag ska faktiskt säga att det är inte lätt, det gör ont i hjärtat och tårarna finns i ögonvrån hela tiden. Men förhoppningsvis kommer det bli bättre och jag kommer bli starkare.

Vi har haft en fantastisk helg här tillsammans. Vi begav oss ut på avenyn, shoppa, fikade och umgicks. Dagen gick och mot kvällen satte vi oss på en restaurang och åt en fantastiskt måltid. Färsk pasta med oxfile, svamp och tryffelolja. Min favorit rätt! Efter det fortsatte vi och tog en massa drinkar och dansa. Jag, mergim, mamma och pappa. Helt fantastiskt att vi alla kan göra sådant tillsammans. Jag är lycklig lottad!

Frukostbuffe idag, svensk frukost behöver jag ens säga mer än så? Magiskt var det iallafall! Hela familjen samlad och vi bara mös. Har haft det så underbart tills det var dags att säga hejdå. Usch tanken gör så jag får tårar igen. Men det blir bra!

Imorgon börjar skolan, Det ska bli otroligt roligt och på tiden, nu är jag redo! Efter det blir det träning på exhale, rygg eller ben vi får se helt enkelt. /E

IMG_5543.JPG

IMG_5536.JPG

IMG_5558.JPG

IMG_5564.JPG

IMG_5571.JPG

IMG_5570.JPG

VILJA!

Godmorgon bloggen! Dagen är kommen då jag ska flytta, gårdagen skulle va min sista dag i malmö med vänner men tyvärr blev det inte så eftersom jag och pappa var tvungen att fixa ett boende. tillslut lyckades vi, så nu har jag ett boende mitt i Liné i en månad frammåt, sen får vi se vart jag hamnar.

Innan vi begav oss så gick jag på min sista morgon spinning med min vän. Oj vad jag kommer sakna det! Jag hoppas jag hittar någon bra spinning i Göteborg. Väl hemma igen kl 9 så begav sig jag och mergim till gymmet, 45 min hade vi på oss men vi hade så himla roligt så passet blev faktiskt 1h. Jag körde ett blandat pass med vikter och plyo övningar. Ville hinna med så mycket på så kort tid som möjligt och då är detta helt perfekt. En video finns på min instagram (Squatsevelin)

Viljan är allt, det är aldrig försent för en träning. Jag skulle träna nu på morgonen men bestämde mig för att gå upp med familjen fixa allt i lugn och ro och få i mig en ordentligt frukost. Så mycket viktigare så därför tog jag träningen igår kväll.

Mitt upplägg på träningspasset kommer i nästa inlägg. /E

 

IMG_5505.JPG

IMG_5515.JPG

THE PROBLEM IS YOUR ATTITUDE ABOUT THE PROBLEM

När man får ett sms av pappa där det står ”ska vi cykla ikväll?” så blir jag alltid lika glad. Cyklingen har blivit en helt ny passion för mig och jag trivs så himla bra med den träningsformen. Stenhård träning, sällskap av pappa, vacker natur och massa skratt i en kombination blir inte annat än rätt och jag fastnade, precis som ni vet, redan efter första turen!

Så i tisdags när vi var ute och hade kört en liten uppvärmningsslinga föreslug jag att vi skull dra bort till en riktigt seg backe och köra lite intervaller. Pappa hade inte så mycket att säga emot så vi satte upp ett bra tempo och cyklade bort till den utvalda backen.

Backen är ca 150 meter lång, med en lutning som varken är superbrant eller platt, utan den är bara riktigt seg. I början kan du cykla i ett riktigt bra tempo i den men sedan blir det nästan omöjligt att ta sig upp. Alltså helt lagom för att köra intervaller i.

Vi ville även få in lite ”vanlig” mtb-cykling på de små stigarna, branta backarna och skogsområdet, så därför körde vi backen x5 och ingen riktig vila emellan utan bara ner och vända sedan upp igen.
Efter detta kunde pappa knappt cykla haha. han höll på att både svimma och spy samtidigt tror jag. Så blev nån minuts uppehåll på en bänk så pappa blev människa igen, sen cyklade vi i ungefär 45 minuter till innan vi stack hem och avnjöt den fantastiska bgrillade kycklingen som Evelin berättade om!

Och alla som är sugna på att testa cykla mtb, GÖR DET! Tror ni kommer älska det lika mycket som jag gör!

 

IMG_8301.JPG

IMG_8300.JPG

VARDAGSSNACK

Shit vad dålig jag känner mig och skäms faktiskt över att jag inte bloggat mer, men mina dagar har så konstigt upplägg att jag inte riktigt vet vad eller när jag ska blogga, men nu sitter jag här och tänkte försöka skriva ihop något. Och på söndag eller måndag ska jag fixa lite tidsinställda inlägg för kommande vecka till er, så då kan vi få lite bättre uppdatering här va!  Men sålänge blir det bara lite vanligt vardagssnack!

Idag såg jag till att ta en vilodag. Kände att jag inte riktigt skulle få ihop en bra timeing till att träna plus att jag har kört stenhårt måndag-onsdag så vila fick det ju bli. Istället för att träna har jag faktiskt varit i skolan och pluggat matte, som jag har börjat med nu så jag kan läsa högskolan om en termin! Efter skolan stack jag hem och pluggade lite matte innan jag stack iväg till min mamma och åt lunch på Kaka. Idag hade hon gjort en fantastisk risotto med räkor och sparris, och en god sallad sidan om, så gott och så mätt jag blev!
Efter det hjälpte jag henne och göra lite snittar som hon hade på leverans. Blev räääätt avis på de som hade beställt allt detta goa!

Något annat kul är att jag idag gick min introduktionskurs så jag kan börja övningsköra! ÄNTLIGEN dags att ta körkort och det ska bli så sjukt gött! Nu när Evelin (som för övrigt inte kan stava mitt efternamn, Calén? jag heter Kalén haha) ska flytta så så har jag ju ingen privatchaffis längre ;)

Nu är jag äntligen hemma och ska kolla premiären av Hela Sverige Bakar. Ett av mina favoritprogram så nu ska det bli mys! Imorgon kommer inlägg och gårdagens träning, jag lovar! PUSS C

IMG_8299.JPG

HUR MAN GÖR EN GRILLAD KYCKLING

chicken chicken1 chicken2 chicken3

Hur bortskämd blir man inte när man äter hos Fam. Calén? Dom är ju världens bästa på att laga mat. De lyckas att göra allt så himla enkelt. Hur ska man klara sig nu när man flyttar? Just därför tog vi en lite kurs igår hur man gör kycklingen och ja det är ju faktiskt så enkelt.

Tillagning:

  • skölj av kycklingen
  • krydda med salt, peppar, rosmarin, vitlök och citron.
  • citronen stoppar du även in i kycklingen
  • häll på lite olja
  • ugnen 200g i minst 1h
  • KLART

Sedan är det bara att koka ris, eller göra potatis och en sallad. Vi hade potatis, morötter och rödlök i ungen på ca 25 minuter. Min favorti måltid!

ETT FÖRSÖK TILL ATT TA DET LUNGT

plommon plommon1Min frukost denna morgon: Keso med hallon, pumpafrön och jordnötsmör & Omelett på 2 hela ägg, 3 äggvitor.

Trodde jag skulle få en lugn morgon men så blev det inte, fick inte lägenheten så det är så mycket stress i min kropp just nu. Ska försöka koppla av nu under frukosten och sen sätter jag mig igen för att leta. Ikväll blir det rumpa. Jag och mergim ska ta ett senare pass och det ska bli skönt att få köra allt ikväll och glömma allt annat för en stund. /E

VILKEN DAG!

Oj vad denna dagen har gått fort. Startade dagen med frukostbuffe, jag & Clara och två vänner. Riktigt mysigt, där satt vi och snacka om allt möjligt ett par timmar. Väl efter det begav jag mig till gymmet för att benpass. 

Dagens upplägg: 

  • Legcurl superset legextension 6 set x 8
  • raka marklyft 5set x8 (video finns på instagram: Squatsevelin)
  • benpress breda 5set x 12
  • benpress smala 5 set x 12
  • hiptrust i smith 5 set 12
  • stående legcurl superset hip abduction superset någon form av hopp övning 4 varv
  • cyckling 7 min

Ett grymt pass. Fyllde på med en proteinshake och 200g kyckling direkt efter på mix and eat. Begav mig sedan igen för yttterliggare ett pass rygg och trapps

Ryggpassets upplägg:

  • Latsdrag 6 set x 8 superset side raises
  • enhands rodd 5 set x 8 superset omvända flies
  • sittande rodd smalt grepp 4 set x 8
  • sittande rodd brett grepp 4 set x 8
  • 2 övningar för trapps
  • kettelbell svingar 4 set x 12 stycken
  • cross 15 min

Nu är kroppen som gott som död och jag håller på tillsammans med Claras familj att laga grillad kyckling i ugnen. Det är min absoluta favorit rätt så jag var tvungen att lära mig att göra det själv eftersom jag nu flyttar. Visste ni att en hel grillad kyckling är faktiskt väldigt ekonomiskt, ca 30 kr för en helt kyckling som kan räcka till ett par måltider för en person. Något att tänka på! Hur vi tillagar den kommer upp imorgon. Har ni tränar idag? Isåfall vad? Dela med er! /E

IMG_5451.JPG

IMG_5425.PNGHär har ni gårdagens lunch: Kyckling med bulgur som är min huvudbas till lunch och sedan en massa grönsaker och light sås. Ett riktigt bra mål som äts 3 timmar innan min träning.