PASTA PASTA PASTA

Efter ca tusen miljoners middagar med bönpasta så kan jag lova att fredagens middag smakade riktigt gött för då åt jag riktig pasta för första gången på flera veckor! Jag tycker att bönpastan är en riktigt bra ersättare till vanlig pasta men ibland är det gott med riktig. Mamma slängde ihop en pastasås med kalkonfilé, paprika, blomkål, lök och flytande crème fraîche!

Detta ver faktiskt det enda utöver min veckokost som man kan se som något att ”unna” sig typ. Eller ja jag räknar inte ens pasta som något att unna och så men detta var väll det enda utöver det vanliga :) När jag inte känner någon tvång till att hålla någon särskild kost så känner jag inget sjukt sug av att äta vissa saker.  Ännu en gång; Jag är så glad över det livet jag lever idag!

 

Kramar Clara

PASTA

MUSKELMAT

torsk torsk2

Precis som det står! muskelmat men fortfarande en helt fantastisk middag!  Idag serverades torsk med vitt jasmin ris. På torsken har jag en svampsås, dill och citron in i ugnen i folie 200grader 10-12 min. Kokade grönsaker till det! Oj så gott! 

Idag blev det ett riktigt bra ryggpass med trapps och vader också. Skön känsla att hinna två pass och inte känna sig stressad. Fortfarande effektivt! 65 minuter plus 10 min på cykeln och där var man helt slut!

Har verkligen märk en sån utveckling sen jag flyttade till göteborg inom min träning och kost. Tror det har lite med att när jag väl är på träningen nu så släpper jag allt vad som har med skola att göra och jag ger verkligen allt! Innan hade jag inte samma inställning att leverera så bra på varje pass. Träningen ger mig ro så var det inte innan då jag var ledig väldigt mycket. Kosten också sköts så bra och jag får verkligen i mig bra mat samtidigt som den inte är så tråkig längre. Har uppnåt en vikt på 56 kilo vilket är bara 3 kilo till det jag har vägt som mest och då såg inte formen ut såhär. Det är kul när det ger resultat! Hard work pays off. Keep Fighting /E

SUNDAY DINNER

pulled3Igår var min farmor här och vi hade som vanligt en fantastiskt mysigt familjemiddag som söndagarna alltid levererar och ger lite extra mysstämning! Mamma och pappa bestämde sig att göra pulled pork och den fick tillsammans med lite tomatpure och BBQ-sås vara inne i ugnen i 6 timmar på 125 grader! Sedan gjorde vi det ganska enkelt med massa små goda tillbehör sidan om! Förutom klyftpotatis hade vi bönsallad, vaxbönor, avocado, crème fraîche, sallad och en fantastisk sås som pappa hade gjort! Blev helt underbart gott och man vill inte sluta äta trots att magen var riktigt mätt!

Lite senare på kvällen drog jag och Karna till gymmet och körde ett ordentligt rump-pass! Vi körde basövningar i kombination med massa hopp! Det är det bästa tycker jag! och vi båda har träningsvärk idag så det tog nog riktigt bra också ;)
Kramar Cpulled2 pulled1

 

FIRAR FÖRSTA TENTAN!

panncakes panncakes1Såhär firar jag min första tenta! Proteinpannkakor med casein och hallon och en helt vanlig gröt som har kokat i 10 min med agavesirap på. Till detta kaffe och gossip girl! En skönt fotölj och jag njuter. Min första stund jag verkligen kan slappna av utan något i huvudet! Skolan är tuff och det är intensivt tiden räcker knappt till och man måste verkligen planera sina dagar.

Jag är nöjd över hur jag presterat på min tenta. Det kändes bra och jag kunde det mesta. finns alltid något man missar på men huvusaken är att man blir godkänd. Jag har verkligen pluggat mycket inför detta för att känna mig så säker som möjlig och jag kunde gå ut från skivsalen och känna mig lugn. Så allt slit har varit värt det.

Efter tentan begav jag mig till gymet för att köra cardio. 30 minuter intensiv cyckling och 2 st tabatta intervaller på löpbandet. Oj vad svettig jag var därefter! Ikväll står det rygg på schemat och det ska bli härligt att gå ditt och ge allt sen. Idag är det min dag och jag ska bara njuta av ledigheten för 1 dag. /E

CRAZY RUNNING SESH!

ALLTSÅ WOW! Jag är stolt över mig själv!! Stack spontant ut och körde lite powerwalk / löpning! Vädret var riktigt grått här nere, lite duggregn, geggiga vägar, och det började bli mörkt ute.. helt perfekt uteträningsväder tycker jag! Bestämde inte alls mitt upplägg innan jag körde. Tänkte bara att jag skulle ut och röra mig i en timme och vad jag skulle köra fick jag se! Tyckte det var så himla skönt att bara göra exakt vad som föll mig i smaken för stunden och inte köra något bara för att jag faktiskt planerade det i början!

Började med att gå powerwalk i 15 minuter så snabbt jag bara kunde, såg nog inte riktigt frisk ut.. Gick ner till havet och följde sedan asfaltsvägen en bit ifrån stranden. Började med att springa mellan två bryggor och när jag kom till den första så tänkte jag att jag skulle springa en till och sedan höll jag på sådär i 2 / 2,5  km i ett ganska bra tempo faktiskt. Tänkte hela tiden att benen inte alls var trötta utan att det bara var psyket som hade tagit helg (haha)

Efter det gick jag i 4-5min ner till sanden, där sprang jag sedan 1km i den djupa blöta sanden. Riktigt tungt men utmanande! Fortsatte sedan uppe på asfalten i 2 min till där jag ökade tempot efter varje lyktstolpe (DOG). De sista 15 minuterna som jag hade hem varierade jag mellan att gå och springa! Kan lova att Clara som inte är så vidare värst bra på löpning var död sedan!! Och oxfilén till middag satt riktigt fint ;)

Nu blir det filmkväll med lite vänner innan jag lägger kinden mot kudden och sover för imorgon är det jobb på kaka som gäller!
Kram på er / C

IMG_0066.JPG

SPIRULINA

Hel på er! Äntligen fredag va?! 
Imorse valde jag att starta min dag precis som alla andra, nämligen med en shake! Idag valde jag dock att ha spirulina i för första gången! Var rädd för att det skulle smaka grönt, om ni förstår hur jag menar men det smakade ingenting så jag blev sjukt nöjd!
Spirulina har många fördelar och detta är några av dem:

Spirulina innehåller över 100 lättabsorberat livsförbättrande näringsämnen:

-Proteins: proteinhalt mellan 55 och 70% av cellens vikt
-Vitaminer: B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (nikotinamid), B6 ​​(pyridoxin), B9 (folsyra), vitamin C, D och E.
-Mineraler: kalium, kalcium, järn, magnesium, natrium och zink.
-Essentiella fettsyror som DHA
-Fotosyntetiska pigment: klorofyll, beta-karoten (64 till 70 gånger mer att spenat).
I vanlig uppfattning innehåller Spirulina protein alla essentiella aminosyror, jämfört med proteiner i kött, mjölk eller ägg och så vegetarianer kan använda detta tillägg för att lägga till ytterligare kvalitet protein till sin diet.
Olika proteinkällor, såsom baljväxter, fullkorn eller kött, ger protein i en mindre mängd per cell vikt.
Med tanke på kontot av näringsämnen innehåller i cellen av Spirulina FN: s livsmedels-och jordbruksorganisation rekommenderar det för att bekämpa kosten brist runt världen, huvudsakligen Indien och Afrika.

Några av hälsoeffekterna av Spirulina är:

-Kampen mot cancer
-Öka immunförsvaret
– normalisering kolesterolet
-dämpning diabetes riskerna
– protein kan hjälpa mot fedam
-hjälper till att hålla energinivån hög

(källa: HÄR)

Kramar C

spirulina1spirulina

EN RIKTIG MYSDAG

Hej på er!
Idag har verkligen varit en mysig dag! Startade med att gå upp och sätta mig och plugga samtidigt som jag åt frukost. Har modulprov om en vecka så ska försöka plugga så mycket som möjligt fram tills dess! Efter det stack jag till Mix med Emma klockan 12 och sedan satt jag där till halv sex (!!!) haha förstår inte hur man kan sitta på ett ställe så länge, detta är verkligen mitt rekord!! Men det blir så mysigt att sitta där med alla och bara snacka och mysa, som en riktig familj! Idag åt jag en sallad och Emma tog gröt! Imorgon ska jag nog göra som henne för deras gröt är så satans god!

Efter det blev det ett pass på raw och idag blev det plyo! Har börjat tejpa mina benhinnor och det är jag så himla glad för, för äntligen kan jag hoppa och skutta utan att det gör ont varje gång fötterna nuddar marken! Ska berätta mer om tejpningen i ett annat inlägg!

Nu blir det dusch och sedan sängen. Ska bli så himla skönt för jag är riktigt trött! Kramar C

IMG_0041.JPG

IMG_0031.JPG

IMG_0024.JPG

SÅ GÖR DU DIN CARDIO ROLIGARE!

Att sitta och plugga en hel dag i sträck är omöjligt man behöver sin paus. Under min vila passar jag på att gå och träna. Då släpper jag allt som har med skola och göra och kör mitt race! Jag behöver denna stunden. Det är ibland tufft att gå dit eftersom man är helt slut men när man väl är där så ger man gärnet. All in or nothing!

Idag behövde kroppen vila från vikterna så det fick bli ett cardiopass. 35 minuter egen cardio följt av GRIT PLYO. För att min tid på cykeln ska gå snabbare så brukar jag köra som om jag vore på spinning.

  • 1-2 låtar uppvärmning med normalt motstånd
  • sen brukar det bli allt från 6-8 låtar beroende på hur långa dem är.
  • Första låten sitter jag kanske i versen och står i refrängen
  • andra låten står jag hela låten
  • tredje låten tungt motstånd
  • fjärde låten intervaller
  • femte låten sitta i versen stå i refrängen
  • sjätte låten normalt tempo
  • sjunde intervaller

Jag ändrar i varje låt för att det ska bli roligare och det hjälper verkligen!
Dagens middag: Nötfärs 10% med tomatpure, tomat, paprika, svamp och vanligt vitt jasmin ris. Muskelmat till mig tack! /E
rissriss1

 

 

ÄNNU EN PERFEKT GRÖT!

ngröt ngröt1 ngröt2Nu har jag hittat ytterligare ett recept på gröt och detta är helt klart det bästa just nu. Det är så roligt hur man kan experimentera sig fram och hitta recept. Fast detta är egentligen inget nytt recept utan det är bara helt vanlig havregryn med vatten och salt som kokas upp 10 min på låg värme. Sedan häller jag agavesirap på och toppar med granola och jordnötsmör. Så gott! /E

 

MOTIVATION

Skärmavbild 2014-10-14 kl. 13.13.41

Detta citatet var verkligen något jag behövde se och ta till mig. Varje dag bör jag läsa den för att inse att jag gör detta för mig och för min framtid plus det är något jag brinner för. Just nu känner man inte riktigt av det men tanken att kunna gå till mitt drömmyrke resten av livet gör det så värt det.

Nu kämpar jag vidare, dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år tills jag är färdig! Men one step a time. /E